Velen van ons denken dat de Verlichting (de
grote denkomslag in de achttiende eeuw waarin we zelfstandig moesten gaan
nadenken) zorgde voor een puur logische wereld zonder geloof. Maar dat klopt
niet. In werkelijkheid deden de denkers van die tijd iets heel anders. Ze
ruilden de strenge regels van de kerk in voor de ideeën van het paganisme
(het oude geloof in de kracht van de natuur). Ze zochten naar vrijheid en
vonden die in de geschriften uit de Griekse en Romeinse oudheid.
Dit moderne paganisme uitte zich op drie
duidelijke manieren. Allereerst luisterden denkers niet meer naar de kerk, maar
naar oude filosofen die geloofden in de kracht van de mens zelf. Je hoefde niet
meer bang te zijn voor de hel. De mens was vanaf nu zélf slim genoeg om te
bepalen wat goed en slecht was.
Daarnaast veranderde de blik op God. God was niet
langer een strenge man op een wolk. In plaats daarvan kozen veel denkers voor
het deïsme (het geloof dat God de natuurwetten heeft gemaakt, maar zich
daarna niet meer met de wereld bemoeit). God werd zo een synoniem voor de
natuur zelf. Het goddelijke zat niet ergens ver weg, maar zat in de wetten van
de wereld om ons heen.
Tot slot veranderde het doel van ons leven. De kerk
zei altijd dat dit aardse leven vol zonde was en dat het pas in de hemel
belangrijk werd. De nieuwe denkers draaiden dat om. Het doel van het leven was
vanaf nu om hier op aarde gelukkig en gezond te worden.
Toch had dit intellectuele neopaganisme (de
moderne heropleving van de natuurreligie) een grote schaduwzijde. Het oude
geloof zag de natuur altijd als iets levends en heiligs. Maar de denkers uit de
achttiende eeuw haalden alle magie weg. Voor hen werd de wereld een zielloze
machine die we zomaar konden gebruiken en leegplunderen. En met de brokstukken
daarvan zitten we vandaag de dag opgescheept: we hebben een uitgebuite planeet
en een samenleving die zich leeg voelt.
De oplossing is niet om terug te gaan naar de strenge,
oude kerkregels. De oplossing ligt in een universele filosofie uit het Oosten:
de Sanatan Dharma (de oeroude Indiase traditie die alles in het
universum als één levend en heilig geheel ziet).
De Sanatan Dharma is precies wat onze kille
wereld nu mist. Het combineert gezond verstand met het diepe gevoel dat de
natuur leeft. In het Westen leerden we om de baas te spelen over de natuur en
haar als een dood object te behandelen. De Sanatan Dharma laat juist
zien dat wij een onlosmakelijk onderdeel zijn van de natuur. Het goddelijke is
hier niet transcedent (ver weg boven de schepping), maar immanent
(vloeibaar aanwezig in elke boom, elke rivier en elk dier).
Dit is geen zweverig gedoe, maar een hoogontwikkelde
filosofie. Door de wereld weer te bekijken met zowel verstand als spirituele
verwondering, herstellen we de orde die we zelf hebben doorgesneden. De Sanatan
Dharma geeft ons een blauwdruk voor de toekomst. Een toekomst waarin
wetenschap en respect prima samengaan, en waarin we de aarde weer gaan
behandelen als een levend organisme dat onze bescherming verdient.
Auteur : SaTya