Nederlands Media- en
Entertainmentprogramma op India officieel gelanceerd!
Onlangs is
het officiele media en entertainment 2g@there programma gericht op India
gestart. Met het 2g@there-programma wil het Ministerie van Economische Zaken
samenwerkende ondernemers ondersteunen bij het gezamenlijk bewerken van
buitenlandse markten. Het media en entertainment programma is tot stand gekomen
in samenwerking met 14 organisaties actief in de creatieve media en
entertainmentindustrie in Nederland. De trekkers van dit bedrijvencluster
BEIFILMS en CCCP ondertekenden namens het bedrijvencluster programma met een
looptijd
van anderhalf jaar.
2g@there
India: Media en Entertainment
India
is één van de snelst groeiende economieën van de wereld en heeft een sterke
creatieve traditie, vooral film- en tv-producties, muziek en thans games,
animatie en digitale ontwikkeling en vormgeving vormen daar de peilers van. In
Nederland heeft de creatieve industrie een belangrijke positie. Op
verschillende terreinen zoals tv-producties, muziek en reclame excelleert
Nederland. Het Ministerie van Economische Zaken wil met dit programma een
stimulans geven aan de bedrijvigheid naar en van India.
Ambities
De activiteiten beogen dan ook het stimuleren en uitbreiden van de media- en
entertainmentindustrieën tussen Nederland en India door het (efficiënter)
inzetten van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe creatief-audiovisuele
initiatieven en het creëren van een structurele schakel op media- en
entertainmentvlak tussen India en Nederland.
Hiermee wordt beoogd het onder
de aandacht brengen van de Nederlandse media- en entertainmentsector in India
en vice versa om zo een samenwerking tot stand te brengen tussen actoren in
beide landen. Nederland moet hierdoor een structurele, sterke en erkende
positie innemen op het terrein van de creatieve audiovisuele industrie vanuit
Nederland naar India.
Om deze ambitie te bereiken zal het bedrijvencluster zich positioneren door een bemiddelende / dienstverlenende dan wel uitvoerende en faciliterende rol in te nemen met als uitgangspunt het tot stand brengen van succesvolle samenwerkingen in Nederland en van Nederland naar India toe. De komende anderhalf jaar wordt hiervoor onderzoek gedaan naar de kansen en bedreigingen, een gedegen netwerk opgezet tussen media- en entertainmentbedrijven in Nederland en India en de Nederlandse media- en entertainmentindustrie prominent onder de aandacht gebracht in India.
Met de feestelijke ondertekening door
Bron : HLM Hardcopy Magazine 2008