IMG-LOGO

DYOTA: Waar de toekomst en traditie van diamant elkaar ontmoeten

DYOTA: Waar de toekomst en traditie van diamant elkaar ontmoeten

“Een diamant is altijd meer dan een steen. Het is een verhaal – soms miljoenen jaren oud, soms net uit een laboratorium, maar altijd een symbool van liefde, licht en een bijzonder moment.”Ankush Sharma

Ankush Sharma (31)
is de man achter DYOTA Diamonds, een jong merk dat luxe combineert met persoonlijke aandacht en innovatie. Zijn kantoor is geen klassieke juwelierszaak met etalages en voorbijgangers, maar een besloten plek waar klanten op afspraak binnenstappen, theedrinken en in alle rust hun verlovingsring of armband kiezen.

Een passie vanaf zijn zestiende
Ankush groeide op in een Indiase ondernemersfamilie. Zijn ouders runde een textielgroothandel en gaven hem discipline en spaarzin mee. Zelf begon hij al op zijn zestiende bij een juwelier. Tien jaar werkte hij in het hoogste segment en bediende hij de top één procent van Nederland, bekend Nederland, privéklanten en directieleden voor wie diamanten symbool stonden voor de grootste momenten in hun leven.

Het overlijden van zijn vader in 2023 zette hem opnieuw aan het denken. Na een sabbatical en zijn huwelijksreis besloot hij zijn hart te volgen: een eigen diamantbedrijf. De naam
DYOTA – Sanskriet voor licht, zon en schittering – ontstond in een tuk-tuk in Delhi, samen met zijn vrouw.

DYOTA: persoonlijke ervaring boven etalage
Met DYOTA koos Ankush voor een andere aanpak. Geen winkelstraat, maar een discreet kantoor. Geen voorbijgangers, maar klanten die bewust tijd reserveren voor een persoonlijke beleving. “Een diamant gaat niet alleen om de steen,” zegt hij. “Het gaat om het gevoel. Een uniek moment dat je samen beleeft.”
Zijn vrouw denkt mee over logo, design en uitstraling. “We doen dit samen,” vertelt Ankush. “Zij kijkt altijd mee als ik nieuwe stukken toevoeg aan de collectie.”

De diamantwereld verandert
Diamanten zijn van oudsher miljoenen jaren oude kristallen, diep in de aarde gevormd. Maar de sector staat op zijn kop door de opkomst van lab-grown diamanten.

“Je kunt het vergelijken met een IVF-baby en een natuurlijk geboren baby,” legt Ankush uit. “Allebei zijn echt, alleen het proces is anders.”

Lab-grown diamanten zijn fysiek, optisch en chemisch identiek aan natuurlijke diamanten, maar veel toegankelijker in prijs. Waar een 5 karaat natuurlijke diamant al snel een half miljoen euro kost, koop je een lab-grown variant voor minder dan tienduizend euro.

Grote merken zoals
Swarovski en Pandora hebben inmiddels eigen collecties, en tijdens de Met Gala droeg Pamela Anderson een jurk vol met 26 karaat lab-grown diamanten – onmogelijk met natuurlijke stenen.

Traditie versus duurzaamheid
De natuurlijke diamantwereld heeft een beladen verleden: blood diamonds uit conflictgebieden en mijnbouw die diepe wonden in de aarde slaat. Tegenwoordig bestaan er certificeringen die ‘conflictvrije’ diamanten garanderen, maar de ecologische impact blijft.

“Een mijn is een aanslag op de natuur,” erkent Ankush. “Lab-grown diamanten hebben dat nadeel niet. Ze vragen energie, maar de impact is vele malen kleiner.” Toch blijft er vraag naar natuurlijke diamanten, juist vanwege hun eeuwenoude oorsprong en schaarste. Bij DYOTA laat hij die keuze bij de klant.

Ankush Sharma: een nieuwe generatie ondernemer
Voor Ankush is DYOTA meer dan een bedrijf. Het is een manier om zijn Indiase roots, ondernemersgeest en passie voor diamanten samen te brengen.“Een diamant is altijd meer dan een steen,” zegt hij. “Het is een verhaal. Soms miljoenen jaren oud, soms net uit een laboratorium, maar altijd een symbool van liefde, licht en een bijzonder moment.”

Met DYOTA Diamonds laat Ankush Sharma zien hoe jong ondernemerschap en eeuwenoude tradities elkaar kunnen versterken. Tussen erfgoed en innovatie staat hij symbool voor een nieuwe generatie in de diamantwereld.

Nitasha Ghoerbien & Aarti Sewnarain

Page visit count:
259
Desi TV