“Een diamant is altijd
meer dan een steen. Het is een verhaal – soms miljoenen jaren oud, soms net uit
een laboratorium, maar altijd een symbool van liefde, licht en een bijzonder
moment.” – Ankush Sharma
Ankush Sharma (31) is de man achter DYOTA Diamonds, een jong merk dat
luxe combineert met persoonlijke aandacht en innovatie. Zijn kantoor is geen
klassieke juwelierszaak met etalages en voorbijgangers, maar een besloten plek
waar klanten op afspraak binnenstappen, theedrinken en in alle rust hun
verlovingsring of armband kiezen.
Een passie vanaf zijn
zestiende
Ankush groeide op in een Indiase ondernemersfamilie. Zijn
ouders runde een textielgroothandel en gaven hem discipline en spaarzin mee.
Zelf begon hij al op zijn zestiende bij een juwelier. Tien jaar werkte hij in
het hoogste segment en bediende hij de top één procent van Nederland, bekend
Nederland, privéklanten en directieleden voor wie diamanten symbool stonden
voor de grootste momenten in hun leven.
Het overlijden van zijn vader in 2023
zette hem opnieuw aan het denken. Na een sabbatical en zijn huwelijksreis
besloot hij zijn hart te volgen: een eigen diamantbedrijf. De naam DYOTA
– Sanskriet voor licht, zon en schittering – ontstond in een tuk-tuk in Delhi,
samen met zijn vrouw.
DYOTA: persoonlijke
ervaring boven etalage
Met DYOTA koos Ankush voor een andere aanpak. Geen
winkelstraat, maar een discreet kantoor. Geen voorbijgangers, maar klanten die
bewust tijd reserveren voor een persoonlijke beleving. “Een diamant gaat niet
alleen om de steen,” zegt hij. “Het gaat om het gevoel. Een uniek moment dat je
samen beleeft.”
Zijn vrouw denkt mee over logo, design
en uitstraling. “We doen dit samen,” vertelt Ankush. “Zij kijkt altijd mee als
ik nieuwe stukken toevoeg aan de collectie.”
De diamantwereld verandert
Diamanten zijn van oudsher miljoenen jaren oude
kristallen, diep in de aarde gevormd. Maar de sector staat op zijn kop door de
opkomst van lab-grown diamanten.
“Je kunt het vergelijken met een
IVF-baby en een natuurlijk geboren baby,” legt Ankush uit. “Allebei zijn echt,
alleen het proces is anders.”
Lab-grown diamanten zijn fysiek,
optisch en chemisch identiek aan natuurlijke diamanten, maar veel
toegankelijker in prijs. Waar een 5 karaat natuurlijke diamant al snel een half
miljoen euro kost, koop je een lab-grown variant voor minder dan tienduizend
euro.
Grote merken zoals Swarovski en
Pandora hebben inmiddels eigen collecties, en tijdens de Met Gala droeg
Pamela Anderson een jurk vol met 26 karaat lab-grown diamanten – onmogelijk met
natuurlijke stenen.
Traditie versus
duurzaamheid
De natuurlijke diamantwereld heeft een beladen verleden: blood
diamonds uit conflictgebieden en mijnbouw die diepe wonden in de aarde
slaat. Tegenwoordig bestaan er certificeringen die ‘conflictvrije’ diamanten
garanderen, maar de ecologische impact blijft.
“Een mijn is een aanslag op de
natuur,” erkent Ankush. “Lab-grown diamanten hebben dat nadeel niet. Ze vragen
energie, maar de impact is vele malen kleiner.” Toch blijft er vraag naar
natuurlijke diamanten, juist vanwege hun eeuwenoude oorsprong en schaarste. Bij
DYOTA laat hij die keuze bij de klant.
Ankush Sharma: een nieuwe
generatie ondernemer
Voor Ankush is DYOTA meer dan een bedrijf. Het is een
manier om zijn Indiase roots, ondernemersgeest en passie voor diamanten samen
te brengen.“Een diamant is altijd meer dan een
steen,” zegt hij. “Het is een verhaal. Soms miljoenen jaren oud, soms net uit
een laboratorium, maar altijd een symbool van liefde, licht en een bijzonder
moment.”
Met DYOTA Diamonds laat
Ankush Sharma zien hoe jong ondernemerschap en eeuwenoude tradities elkaar
kunnen versterken. Tussen erfgoed en innovatie staat hij symbool voor een
nieuwe generatie in de diamantwereld.
Nitasha Ghoerbien & Aarti
Sewnarain