Op 11, 12 en 13 Juli gaan we in Nederland en Suriname kunnen
genieten van het Bollywood FilmFestival. 7 films met meer dan 100 shows over
bijna 20 theaters een weekend lang. Een mooi moment om even stil te staan bij
hoe Bollywood Filmvertoningen in Nederland zich hebben ontwikkeld.
De geschiedenis van Indiase filmvertoningen in Nederland is
een verhaal van culturele verbinding, volharding en groei. Wat ooit begon als
kleinschalige bijeenkomsten in buurthuizen, is vandaag uitgegroeid tot een
vaste plek in het commerciële bioscoopaanbod.
De eerste sporen van Indiase filmvertoningen in Nederland
zijn terug te voeren naar de jaren ’70, toen veel Hindustanen vanuit Suriname
naar Nederland migreerden. Met hun komst brachten zij ook hun liefde voor
Bollywoodfilms mee. Omdat reguliere bioscopen in die tijd nauwelijks Indiase
films programmeerden, namen leden van de gemeenschap het heft in eigen handen. Enkele
videotheken, vooral in Den Haag en Rotterdam-Zuid, zoals Rams Videotheek organiseerden
vertoningen in samenwerking met bioscopen of zaaleigenaren. Zij zagen in de
populariteit van Bollywoodvideo’s een kans om ook in de bioscoopbeleving te
voorzien.
Dit waren ook vaak sociale en culturele evenementen waarbij
families samenkwamen om te genieten van herkenbare verhalen, muziek en dans. In
de jaren ’80 en ’90 bleef het aanbod beperkt tot incidentele vertoningen binnen
de gemeenschap. Er was geen sprake van reguliere distributie via
bioscoopketens. Toch bleef de belangstelling groeien, mede dankzij het succes
van Bollywood op internationaal niveau en de technologische vooruitgang in
filmprojectie.
De grote kick-off van mainstream vertoningen vond plaats in
2005, met de officiële bioscooppremière van de film Kaal in Nederland,
gelijktijdig met de komst van de IIFA Awards (International Indian Film
Academy) naar Amsterdam. Het was een historisch moment dat Bollywood naar de
Nederlandse mainstream bracht. In die tijd werd er nog gebruik gemaakt van 35mm
prints, wat de distributie technisch uitdagend maakte. Toch markeerde deze
gebeurtenis een duidelijk keerpunt: Bollywoodfilms begonnen eindelijk door te
dringen tot het reguliere bioscooppubliek.
Na Kaal volgde een ware doorbraak. Bij bioscoopketen
Pathé ontstond plots een run op Bollywoodfilms. Grote titels als Don, Kabhi
Alvida Naa Kehna en Krrish trokken duizenden bezoekers. Deze films
werden niet alleen bezocht door mensen met een Hindustaanse achtergrond, maar
ook door bredere doelgroepen die nieuwsgierig waren naar de unieke mix van
muziek, drama en visuele pracht. Voor het eerst werd duidelijk: dit is geen
hype, Bollywood is een blijvertje. Ook de Nederlandse media begonnen aandacht
te schenken aan het fenomeen. Kranten en tijdschriften schreven over het
groeiende succes van Indiase films in de Nederlandse bioscopen en de opkomst
van een nieuw filmlandschap dat verder reikte dan Hollywood en Europese cinema.
De partij die deze ontwikkeling in gang zette was BEIFILMS,
een pionier in het distribueren van Bollywoodfilms naar het grote doek in
Nederland. Zij wisten op innovatieve wijze samenwerkingen op te bouwen met
bioscoopketens en zorgden ervoor dat titels uit India op het juiste moment en
op de juiste locaties werden uitgebracht. Later ging BEIFILMS op in LAX
Entertainment, dat vandaag de dag de belangrijkste distribiteur is van
Bollywoodfilms in de Benelux. LAX bouwde voort op het fundament van BEIFILMS,
en zette in op brede spreiding, professionele marketing, festivals en premières
– waarmee Bollywood een vaste waarde werd in het bioscooplandschap.
De echte omslag kwam na de digitalisering van filmprojectie,
rond 2010. Tot dat moment was het vertonen van buitenlandse films technisch
omslachtig en kostbaar vanwege ook de logistieke kosten. Met digitale
projectoren werd het eenvoudiger en goedkoper om ook Indiase films op grote
schaal te programmeren.
In de jaren 2020 volgde de groei naar Bollywoodfilm vertoningen
buiten de traditionele grote steden. Films als Pathaan (2023), Animal
(2023) en het kritisch gewaardeerde RRR (2022) trokken volle zalen in
steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven maar ook erbuiten
in steden als Almere, Haarlem, Leeuwarden en Arnhem. Sommige titels haalden
zelfs hogere bezoekersaantallen dan reguliere blockbusters, wat onderstreepte
dat Bollywood zijn nichepositie definitief was ontgroeid.
Evenementen als het Bollywood Film Festival, dat sinds 2023
plaatsvindt in meerdere steden én in Suriname, geven het genre nog meer
zichtbaarheid. Hierbij worden vooral klassieke titels van regisseurs zoals Yash
Chopra vertoond, waardoor jongere generaties kennismaken met de rijke
filmgeschiedenis van India.
Wat begon als een cultureel initiatief binnen de gemeenschap
is uitgegroeid tot een breed gedragen fenomeen. Bollywoodfilms trekken
tegenwoordig een breed publiek van filmliefhebbers, studenten, expats en mensen
met interesse in muziek, dans en internationale cinema. De aantrekkingskracht
zit in de combinatie van universele thema’s – liefde, familie, strijd en
overwinning – en de unieke Bollywoodformule: kleurrijke beelden, meeslepende
muziek en emotionele verhalen.
Vandaag de dag is Bollywood een structureel onderdeel van
het Nederlandse bioscooplandschap. Niet alleen worden films regelmatig
uitgebracht, maar premières, themavoorstellingen en festivals maken het tot een
levendige en blijvende cultuurervaring. De opmars van Indiase cinema in
Nederland is daarmee niet alleen een filmverhaal, maar ook een succesverhaal
van integratie, ondernemerschap en culturele rijkdom. En het eind is nog lang
niet in zicht.
HLM Redactie