IMG-LOGO

Column Avindre : Hoe staat het met Hindoe onderwijs in Nederland?

Column Avindre : Hoe staat het met Hindoe onderwijs in Nederland?

De afgelopen 7 jaar was ik lid van de raad van toezicht van de stichting Hindoe-onderwijs Nederland (SHON). Terugkijkend naar deze periode heb ik tot mijn spijt moeten concluderen dat de stichting niet in staat bleek om het onderwijsniveau te verhogen noch zich te onderscheiden in de leer van de hindoedharma. Tegelijkertijd emigreerde ik naar Australië. Beide factoren waren voor mijn reden om mijn werkzaamheden als toezichthouder te staken.

Echter wil ik de essentie van het hindoe onderwijs wel benadrukken. In Amerika (USA) immigreerden eind jaren zestig mondjesmaat Indiërs. Amerika had haar immigratiewetten versoepeld. De eerste Indiërs die zich vestigde in Amerika waren vooral boeren van Punjab. Zij besloten om in Amerika ook te werken op de boerderijen. In de jaren 80 telde Amerika inmiddels meer dan 380.000 Indiërs of geboren Indiërs in Amerika (Indo-Amerikanen).

Opvallend in die periode was dat Indiërs al 10% gemiddeld meer verdienden dan de witte Amerikanen als groep maar nog niet evenveel als hun witte collega’s. Hun aantal verdubbelde in het opvolgende decennium, maar nam het inkomensverschil zelfs verder toe. Binnen 1 generatie weten zij vaak hun positie al te verbeteren. In Amerika en ook in Australië wordt nu gezegd huur Indiërs in als je goedkope arbeid nodig hebt, maar houd er rekening mee dat zij niet arm zullen blijven. Zij zijn instaat om hun positie snel te veranderen en dan weggaan naar beter betaalde banen.

Inmiddels spelen Indiërs en indo Amerikanen een essentiële rol in de Amerikaanse maatschappij en zijn vertegenwoordigd in alle lagen van de samenleven zoals taxichauffeur, in de politiek, in corporate Amerika en hebben zij ondernemingen.
  Ze zijn als groep enorm succesvol. Wij zien alleen de grote successen zoals Sundar Pichai (CEO Google), Satya Nadella (CEO Microsoft) of Santanu Narayen (Adobe). Er zijn zoveel succesvolle Indo-Amerikanen en te veel om ze hier op te noemen.

Hoe komt dat Indo-Amerikanen zo succesvol zijn?
Uit diverse onderzoeken blijkt dat er maar 1 reden is en dat is onderwijs. De Indo-Amerikanen zijn enorm gefocust op de vooruitgang van hun kinderen in het onderwijs en hun talent. Je ziet nu dat Indo-Amerikanen niet alleen meer kiezen voor medicijnen, recht en engineering, maar ook beroepen als journalist, cinema-animator, acteur, actrice etc.

Opvallend is dat Indiërs zich bijna niet laten horen als groep. Ze mengen heel succesvol in de samenleving zonder verlies van hun cultuur of religie. 
Ook wij doen het goed in Nederland en veel van onze jongeren kiezen voor beroepen in medicijnen, rechten of engineering. Dus dat is vergelijkbaar. Maar er is een essentieel verschil. Veel ouders met lage inkomens krijgen het niet voor elkaar dat hun kinderen zich verder ontwikkelen. Deze kinderen hebben te maken met vele sociale problemen zoals echtscheidingen, huiselijk geweld etc. 
Ander verschil is bijvoorbeeld de participatie van ouders in het onderwijs. Mijn ervaring is dat ouders onze raad van toezicht (SHON) onvoldoende bevragen of hun kinderen wel kwalitatief goed onderwijs krijgen en wat zij doen met talentontwikkeling (bijvoorbeeld een kind kan goed zingen). Vaak vragen ouders pas in groep 7/8 als hun kind geen Havo of VWO advies kregen. Maar dat is dan al te laat.

SHON publiceert jaarlijks haar jaarcijfers en begroting etc. We kregen hier nooit vragen over van ouders. Er waren geen vragen over talentontwikkeling, hindoedharmaleer, bijzondere vakken zoals engels, of ICT onderwijs of burgerleer. Bijzonder is ook dat pesten onder onze kinderen ook enorm toeneemt.

Ik wil de ouders nogmaals oproepen. U laat elke dag uw dochter of uw zoon achter op de hindoeschool met een bepaalde verwachting. Bemoei daarom actief met de voortgang van uw kind met de juf of meester. Maar vraag ook de leiding (directie, bestuurders en de Raad van Toezicht) over de voortgang kwaliteitsverbetering onderwijs, algemeen talentontwikkeling en bijzondere activiteiten en hindoedharmaleer. Met bijzondere activiteiten bedoel ik niet het ophalen en brengen van uw kinderen. Dat zou u sowieso zelf moeten doen. Is immers een klein offer. U moet actief betrokken zijn bij de school en de voortgang van uw kind. Doet u dat alstublieft! Het gaat om uw kind en alleen met goed onderwijs zal uw kind het beter krijgen dan u.

Auteur : Avindre Bhodisattva 


(Columns en opinieartikelen vormen een waardevolle aanvulling op HinduLife Magazine.


Deze bijdragen weerspiegelen de persoonlijke visie van de auteur en vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de redactie van HinduLife.

Bent u geïnteresseerd in het leveren van een bijdrage aan HLM en kunt u uw mening op respectvolle wijze verwoorden? Neem dan gerust contact op via het contactformulier)

Page visit count:
179
Desi TV