De afgelopen 7 jaar was ik lid van de
raad van toezicht van de stichting Hindoe-onderwijs Nederland (SHON).
Terugkijkend naar deze periode heb ik tot mijn spijt moeten concluderen dat de
stichting niet in staat bleek om het onderwijsniveau te verhogen noch zich te
onderscheiden in de leer van de hindoedharma. Tegelijkertijd emigreerde ik naar
Australië. Beide factoren waren voor mijn reden om mijn werkzaamheden als
toezichthouder te staken.
Echter wil ik de essentie van het
hindoe onderwijs wel benadrukken. In Amerika (USA) immigreerden eind jaren
zestig mondjesmaat Indiërs. Amerika had haar immigratiewetten versoepeld. De
eerste Indiërs die zich vestigde in Amerika waren vooral boeren van Punjab. Zij
besloten om in Amerika ook te werken op de boerderijen. In de jaren 80 telde
Amerika inmiddels meer dan 380.000 Indiërs of geboren Indiërs in Amerika (Indo-Amerikanen).
Opvallend in die periode was dat Indiërs al
10% gemiddeld meer verdienden dan de witte Amerikanen als groep maar nog niet
evenveel als hun witte collega’s. Hun aantal verdubbelde in het opvolgende
decennium, maar nam het inkomensverschil zelfs verder toe. Binnen 1 generatie
weten zij vaak hun positie al te verbeteren. In Amerika en ook in Australië
wordt nu gezegd huur Indiërs in als je goedkope arbeid nodig hebt, maar houd er
rekening mee dat zij niet arm zullen blijven. Zij zijn instaat om hun positie
snel te veranderen en dan weggaan naar beter betaalde banen.
Inmiddels spelen Indiërs en indo
Amerikanen een essentiële rol in de Amerikaanse maatschappij en zijn
vertegenwoordigd in alle lagen van de samenleven zoals taxichauffeur, in de
politiek, in corporate Amerika en hebben zij ondernemingen. Ze zijn als groep enorm succesvol. Wij zien
alleen de grote successen zoals Sundar Pichai (CEO Google), Satya Nadella (CEO
Microsoft) of Santanu Narayen (Adobe). Er zijn zoveel succesvolle
Indo-Amerikanen en te veel om ze hier op te noemen.
Hoe komt dat Indo-Amerikanen zo
succesvol zijn?
Uit diverse onderzoeken blijkt dat er
maar 1 reden is en dat is onderwijs. De Indo-Amerikanen zijn enorm gefocust op
de vooruitgang van hun kinderen in het onderwijs en hun talent. Je ziet nu dat
Indo-Amerikanen niet alleen meer kiezen voor medicijnen, recht en engineering,
maar ook beroepen als journalist, cinema-animator, acteur, actrice etc.
Opvallend is dat Indiërs zich bijna
niet laten horen als groep. Ze mengen heel succesvol in de samenleving zonder
verlies van hun cultuur of religie. Ook wij doen het goed in Nederland en
veel van onze jongeren kiezen voor beroepen in medicijnen, rechten of
engineering. Dus dat is vergelijkbaar. Maar er is een essentieel verschil. Veel
ouders met lage inkomens krijgen het niet voor elkaar dat hun kinderen zich
verder ontwikkelen. Deze kinderen hebben te maken met vele sociale problemen
zoals echtscheidingen, huiselijk geweld etc.
Ander verschil is bijvoorbeeld de participatie van ouders in het
onderwijs. Mijn ervaring is dat ouders onze raad van toezicht (SHON)
onvoldoende bevragen of hun kinderen wel kwalitatief goed onderwijs krijgen en
wat zij doen met talentontwikkeling (bijvoorbeeld een kind kan goed zingen).
Vaak vragen ouders pas in groep 7/8 als hun kind geen Havo of VWO advies
kregen. Maar dat is dan al te laat.
SHON publiceert jaarlijks haar
jaarcijfers en begroting etc. We kregen hier nooit vragen over van ouders. Er
waren geen vragen over talentontwikkeling, hindoedharmaleer, bijzondere vakken
zoals engels, of ICT onderwijs of burgerleer. Bijzonder is ook dat pesten onder
onze kinderen ook enorm toeneemt.
Ik wil de ouders nogmaals oproepen. U
laat elke dag uw dochter of uw zoon achter op de hindoeschool met een bepaalde
verwachting. Bemoei daarom actief met de voortgang van uw kind met de juf of
meester. Maar vraag ook de leiding (directie, bestuurders en de Raad van
Toezicht) over de voortgang kwaliteitsverbetering onderwijs, algemeen
talentontwikkeling en bijzondere activiteiten en hindoedharmaleer. Met
bijzondere activiteiten bedoel ik niet het ophalen en brengen van uw kinderen.
Dat zou u sowieso zelf moeten doen. Is immers een klein offer. U moet actief
betrokken zijn bij de school en de voortgang van uw kind. Doet u dat
alstublieft! Het gaat om uw kind en alleen met goed onderwijs zal uw kind het
beter krijgen dan u.
Auteur : Avindre
Bhodisattva
(Columns en opinieartikelen vormen een waardevolle aanvulling op HinduLife Magazine.
Deze bijdragen weerspiegelen de persoonlijke visie van de auteur en vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de redactie van HinduLife.
Bent u geïnteresseerd in het leveren van een bijdrage aan HLM en kunt u uw mening op respectvolle wijze verwoorden? Neem dan gerust contact op via het contactformulier)